Alweer naar huis... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Thom Bakker - WaarBenJij.nu Alweer naar huis... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Thom Bakker - WaarBenJij.nu

Alweer naar huis...

Door: Thom Bakker

Blijf op de hoogte en volg Thom

07 Mei 2017 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag allemaal!

Het is aan mijn kant even een beetje stil geweest. Maar met een positieve reden, want na alle vakanties, gemiste werkdagen en ziekte, heb ik eindelijk de afgelopen 2 weken écht goed kunnen werken. Ik heb samen met de andere Nederlandse vrijwilliger (Cindy) die op dezelfde plekken werkt als ik, veel nieuwe spullen voor de school gekocht en we zijn ook een aantal keer langsgeweest bij het weeshuis.

Op de school had ik na mijn laatste werkdag eindelijk het idee dat ik een beetje verschil heb gebracht. De kinderen waren mijn laatste dag érg lief, en wilden de hele tijd foto's maken van elkaar en van ons allemaal op mijn telefoon. Een geweldige afsluiting van mijn werktijd op de school.

In het weeshuis heb ik de afgelopen werken één jongen gitaarles gegeven, die daar echt heel erg blij mee was. Na de eerste les was hij zelf al gaan oefenenen, en de volgende keer dat ik langskwam kon hij al veel meer spelen dan wat ik hem had geleerd! De kinderen in het weeshuis waren altijd vrolijk, lief en speels. Altijd positief, ondanks dat ze het niet heel breed hebben.

Ik ga dus morgen weer naar huis. Eerlijk gezegd heb ik daar heel erg veel zin in. Ik ben de afgelopen weken tot de conclusie gekomen dat alleen reizen en vrijwilligerswerk doen erg leuk is, maar het is niet mijn ding. Ik ben liever thuis, óf aan het reizen mét familie en/of vrienden.

Deze ervaring heeft wel zeker mijn kijk op de wereld veranderd. Ik ben hier geconfronteerd met de uitersten van de wereld, de uitersten van rijkdom en armoede. Ik heb gezien hoe de extreem armen van de wereld leven, en ik denk dat ik mijn goede leven in Nederland nu veel beter kan waarderen.

Wel heb ik op deze reis ontzettend veel geweldige mensen ontmoet. Cambodjaanse mensen die zich geweldig en passievol inzetten voor het verbeteren van hun land, maar ook mensen van over de hele wereld waarmee ik in het vrijwillgershuis verbleef, die allemaal stuk voor stuk dit land en de mensen hier proberen te helpen. Ik ben ontzettend blij met alle goede nieuwe vrienden die ik hier heb gemaakt, en ik ben er zeker van dat dit niet de laatste keer is dat ik ze zie.

Morgenochtend om 5:45 (lekker vroeg) pak ik de tuktuk naar het vliegveld van Phnom-Penh. Dan vlieg ik naar Bangkok, om daar vervolgens 2,5 uur na aankomst een directe vlucht te pakken naar Amsterdam. Morgen 19:15 Nederlandse tijd is de verwachte aankomsttijd voor nu.

Zie/spreek jullie allemaal morgen weer!

Thom

  • 07 Mei 2017 - 15:16

    Sanne:

    Mooi broerie, tot morgen!

  • 07 Mei 2017 - 15:25

    Olaf:

    Hallo Thom,

    Wat een mooi verslag. We zijn trots op wat je hebt gedaan en kan me indenken dat met familie of vrienden op vakantie gaan je voorkeur heeft.
    We wensen je een goede vlucht.

    Lia en Olaf

  • 07 Mei 2017 - 16:01

    Elke Gravenberch:

    Fijn dat je het gevoel hebt dat je verschil hebt gebracht en dat je zoveel leuke mensen ontmoet hebt!

    Ik wens je een goede en veilige thuisreis en tot in Nederland!

    Groeten,

    Elke

  • 07 Mei 2017 - 22:06

    Ina:

    Hoi Thom,
    Je bent een mooi mens!
    Fijn om je weer thuis in Nederland te hebben, ook dicht bij huis kun je soms het verschil maken......
    Liefs,
    Ina


  • 08 Mei 2017 - 10:00

    Betty:

    Lieve Thom, terwijl jij boven de wereld zweeft lees ik je laatste verslag.
    Ik ben trots op wat je bereikt hebt in deze weken! Mooi materiaal achter kunnen laten, internationale contacten opgedaan, je rot gezweet, schrijnende verschillen gezien en een beetje van jezelf gegeven aan de kinderen in Cambodja.
    Ben benieuwd naar jouw andere verhalen en zal blij zijn als je er weer bent!

  • 08 Mei 2017 - 12:00

    Ruud:

    Hey Thomas,
    Je snapt het al: ik zit hier weer trots en ontroerd te wezen.....
    Top vent!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thom

Actief sinds 28 Maart 2017
Verslag gelezen: 1020
Totaal aantal bezoekers 89564

Voorgaande reizen:

30 Maart 2017 - 08 Mei 2017

Vrijwilligerswerk in Cambodja

Landen bezocht: