Van de jungle naar het paradijs - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Thom Bakker - WaarBenJij.nu Van de jungle naar het paradijs - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Thom Bakker - WaarBenJij.nu

Van de jungle naar het paradijs

Door: Thom Bakker

Blijf op de hoogte en volg Thom

18 April 2017 | Cambodja, Phnom-Penh

In mijn vorige blog sloot ik af met de mededeling dat ik het weekend naar Mondulkiri ging, in het noordwesten van Cambodja. Met een grote groep vrijwilligers was het op zaterdagochtend dan zo ver. We stapten de bus in en we verwachtten dat we er ongeveer 7/8 uur later zouden zijn. Niet het geval, zoals wel vaker hier in Cambodja. Natuurlijk was het zoals altijd hier druk op de weg, maar ongeveer een kwartier voor het bereiken van de eindbestemming sloeg het noodlot toe: Bus kapot. Wat ik er van begreep was dat er iets met de schakeling niet goed meer was. We moesten de bus uit en wachten op vervangend vervoer. Ik kreeg het ideee, aangezien het nog maar een kwartier rijden was, om te gaan lopen. Dit werd me echter afgeraden door de begeleiding, want het bleek wel een kilometer of 15 te zijn, met erg steile hellingen. Toch maar niet gedaan dus. Uiteindelijk hebben we denk ik ongeveer 2 uur gewacht op het vervangend vervoer, maar onder het genot van een biertje en wat oreo-koeken, was dit samen met het geweldige uitzicht dat we hadden over de vallei, best te doen.
Toen het vervangend vervoer er was, kwamen we dan eindelijk aan in het dorpje waar we gingen verblijven. Het was een dorpje van boeren, met dieren die overal rondliepen. Ik en 7 anderen verblijven in een soort schuur, waar we 2 anchten mochten doorbrengen in "US-Army" hangmatten. Ik ben geen fan van slapen in een hangmat, toch ging het best.
De dagen die we in de jungle hebben gespendeerd waren ge-wel-dig. We zijn door de jungle gaan wandelen, over de heuvels met het mooiste uitzicht dat Cambodja te bieden heeft, en hbeben op de top van een van de hoogste heuvels de zonsondergang gekeken. Jullie hebben vast allemaal wel de foto's op mijn Facebook gezien. Zo niet, ga dan even kijken. Het was ongeloofelijk en ik vind het erg jammer dat het er op de foto's altijd een stuk minder mooi uitziet dan wat ik daadwerkelijk heb gezien.
De jungle was prachtig. De bomen, de geluiden van de dieren, de riviertjes die er door heen lopen. Het was echt fantastisch. Midden in de jungle zijn we 2 olifanten (met begeleiders) tegengekomen, en die mochten we aaien en voeren. Wat een prachtige beesten zijn dat, alleen erg jammer dat er een groot stuk van de hoorns was afgezaagd, en ik vond zelf dat ze er ook niet zo blij uitzagen. Geen idee of olifanten gezichtsuitdrukkingen kunnen hebben, maar deze zagen er een beetje verdrietig uit. Maar goed, we hebben ze flink getrakteerd op behoorlijk veel bananen. Ook zijn we in de jungle door wat rivieren gelopen, wat erg leuk was, en ook begon het na de lunch verschrikkelijk hard te regenen. Het maakte alles wat glibberig en modderig, maar het was er zeker niet minder leuk op: het koelde zelfs een beetje af.

Toen we terugkwamen van de jungle in het vrijwilligershuis, in Phnom Penh, heb ik eerst even een half uur onder de douche gestaan. In Mondulkiri was het enige wat dicht bij een douche kwam een grote ton met water met daarin een klein bakje. Jezelf lekker schoon krijgen was er dus niet echt bij.
In de bus terug van Mondulkiri was ik met een aantal andere vrijwilligers aan het praten over de aankomende week. Ik wist dat het Cambodjaans nieuwjaar zou zijn, ik wist alleen niet dat ongeveer iedereen de hele week weg was en dat ook de scholen én weeshuizen dicht waren. Toen besloot ik met 2 Franse mensen en 1 Canadees mee te gaan naar Koh Rong en Koh Rong Sanloem. 2 eilanden in de oceaan, dicht bij het zuidelijkste puntje van Cambodja.

De eilanden en de week die ik daar heb doorgebracht waren in 1 woord fenomenaal. Het eerste eiland was een toeristisch eiland, maar een bounty-eiland van de bovenste plank. Witte stranden blauwe zee, de hele dag zonnig en alleen maar vriendelijke mensen. Heerlijk eten en een levendig nachtleven maakten de reis naar dit eiland voor mij helemaal af. Helaas was ik de eerste 2 van de 3 dagen die we op het eerste eialnd doorbrachten ziekig, dus ik heb alleen de laatste avond goed het Cambodjaans nieuw jaar kunnen vieren. Maar het maakte de reis er écht niet minder op.
Op zaterdag gingen we naar het tweede eiland, Koh Rong Sanloem. We verbleven in een hostel op Clearwater Bay, een groot strand waar werkelijk niks anders was dan het hostel. Geen winkels, geen toeristen, geen eens afval! Het hostel werd gerund door een paar hippies, en het was er écht super. Weer 3 dagen die gevuld waren met relaxen op het strand, heerlijk eten en in de avond een biertej drinken met de andere vrijwilligers. Het tweede eiland was misschien nog meer een bounty-eiland dan het eerste, misschien kwam het door de intense rust die er rondhing. Geen stress geen drukte, alleen maar de gasten van het hostel, het strand en jijzelf. Geen wifi, geen mobiele verbinding.

Dan is alles wat nog rest mijn laatste drie weken hier. Het worden drie drukke weken, want nu na de vakantie is het dan toch echt tijd om me vol te gaan storten op het vrijwilligerswerk. Helaas met 1 dag vertraging, omdat ik vandaag en nu ik dit zit te schrijven, wéér ziek ben. Ik denk dat m'n lichaam me haat. Hopelijk gaat het over en kan ik morgen gewoon lekker aan de slag.
Zoals ik ook al in mijn vorige blog zei, ik mis Nederland wel. Misschien mis ik nu al mn vrienden en familie nog meer, omdat ik zo graag met hun zou willen zien wat ik allemaal heb gezien. Ook begin ik wel weer behoefte te krijgen aan mijn eigen, heerlijke, zachte bed.

Dit was het dan weer voor deze week. Ik zou zeggen jongens, kijk nog even naar de foto's op mijn Facebook pagina. Ook als je mij niet als vriend hebt, de foto's staan openbaar dus als je mijn pagina even opzoekt kan je de foto's gewoon bekijken.

Zie jullie over 3 weken weer.

Thom

  • 18 April 2017 - 08:59

    Elke Gravenberch :

    Hoi Thom, het klinkt alsof je het super naar je zin hebt. Leuk voor je! Hopelijk ben je snel weer beter! Groeten, Elke

  • 18 April 2017 - 09:23

    Ruud:

    Yo Thom,
    Mooi en goed verhaal weer; fijn dat je genoten hebt van een hele andere kant van Cambodja! Jungle tochten en Bounty eilanden: wow!
    Ik hoop dat je snel weer opknapt en de school en het kindertehuis weer kunt bezoeken; ziek zijn en niks kunnen doen lijkt me geen pretje.......
    Groeten, Ruud

  • 18 April 2017 - 19:24

    Olaf:

    Hoi Thom,

    Klinkt allemaal fantastisch, en fijn dat je er zo van geniet, maar het wordt nu weleens tijd dat je gaat werken.

  • 18 April 2017 - 19:29

    Olaf:

    Vergeten,!!!! groeten Lia en Olaf

  • 18 April 2017 - 19:52

    Jose:

    Wauw Thom wat n belevenissen he! Jij hebt het getroffen dat je mee kon op deze jungletocht! Top en die eilanden.....Jaja, mooi he en leven zonder mobiel kan zijn voordelen hebben.... Ik ben ook heel benieuwd naar je laatste weken, het vrijwilligerswerk in het dorp en in het centrum. Ik kijk uit naar je volgende blog en die ervaringen. Hopelijk ben je weer snel opgeknapt. Succes met alles en enjoy. Groetjes aan iedereen speciaal de juffen op school en Mai.
    Jose


  • 19 April 2017 - 02:06

    Oma Joke :

    hi thom wat een mooi verhaal ik geniet er elke keer weer van en ik heb al je foto's op mijn laptop gezet maar nu echt aan het werk liefs oma joke.

  • 19 April 2017 - 12:45

    Karin Boer:

    Hoi Thom:

    weer een mooi reisverslag, zeer mooi beschreven.
    ook de foto's van FB zien er geweldig uit.

    Wel spannend om straks met het vrijwilligers werk te beginnen
    De mooie schoolspullen heb je in ieder geval

  • 19 April 2017 - 21:08

    Betty:

    Lieve Thom,
    Wat een bofkont ben jij met zo' heerlijke week vrij!
    Lekker ondernemend ben je! Daarbij moet je wat 'ongemakken' maar op de koop toe nemen toch? De kids daar hebben het volgens jou beroerder. Veel succes morgen met het nieuwe materiaal bij de lessen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thom

Actief sinds 28 Maart 2017
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 89575

Voorgaande reizen:

30 Maart 2017 - 08 Mei 2017

Vrijwilligerswerk in Cambodja

Landen bezocht: